Bez prijímačiek, bez spravodlivosti

Autor: Milan Kovacic | 5.9.2011 o 9:55 | (upravené 20.4.2013 o 16:16) Karma článku: 8,23 | Prečítané:  1936x

Podľa čoho by sa mali byť žiaci zaradzovaní do škôl? Som presvedčený o tom, že sa všetci zhodneme na tom, že schopnosti sú najdôležitejším kritériom a to práve z toho dôvodu aby sa nestávalo, že minorita žiakov brzdí majoritu v napredovaní. Donedávna to rešpektovalo aj slovenské školstvo. Dnes je ale situácia iná.

 

Pre majoritu škôl boli prijímacie skúšky zrušené. To znamená, že na stredné školy sa aktuálne prijíma na základe výsledkov z predchádzajúceho štúdia , čo sú známky, monitoring a poprípade iné úspechy ako napr. olympiády. Takýto postup pri prijímačkách by bol v poriadku, ak by boli základné školy štandardizované. Povedzme si ale na rovinu, od čoho závisia známky a olympiády? Predovšetkým od kvality školy a od konkurencie v triede. To v praxi znamená, že žiakovi z jednej školy sa po prestupe do druhej môže pokojne zmeniť prospech aj bez toho aby, sa viac alebo menej snažil. Veľmi obdobne to funguje aj s olympiádami. Postupy zo škôl totiž závisia od konkurencie a tá je v každej škole iná. Nuž a monitoring sa javí ako jediné objektívne kritérium. Jedná sa totiž o rovnaký test pre všetky školy. Moje osobné skúsenosti a skúsenosti majority mojich spolužiakov hovoria o neobjektivite týchto testov. Učitelia totiž zvyknú svojim žiakom čas od času pomôcť. Máme tu teda alternatívu, ktorá sa spolieha na funkčnosť hodnotiaceho systému predošlého vzdelávacieho stupňa. Čo by za ideálnych okolností samozrejme šetrilo čas a prácu, ale v tomto prípade spôsobila táto zmena iba ďalšiu nespravodlivosť, ktorú naša spoločnosť skutočne nepotrebuje.

 

Naše školstvo malo aj predtým dosť nedostatkov, ale priemerný študent by predpokladal, že aspoň tie postupy, ktoré zabezpečovali čiastočnú spravodlivosť a efektivitu výučby, budú zachované. Alebo aspoň keď už boli urobené zmeny, ktoré ubližujú systému, očakával by som adekvátnu opravu. Vyzerá to ale tak, že sa nedočkám.

Je pravdou, že úroveň slovenského školstva nie je ideálna. Samozrejme, že toto odvetvie vyžaduje viac peňazí, ale predovšetkým vyžaduje rozhodnutia ekvivalentné jeho dôležitosti a teda dobré rozhodnutia. Z mojej perspektívy sa mu však ani jedného ani druhého nedostáva.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Tisíc eur je psychologická hranica

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi.

SVET

Rakúski voliči rozhodujú o novej hlave štátu

Rakúšania si vyberajú medzi Norbertom Hoferom a Alexandrom Van der Bellenom.


Už ste čítali?